Sony Xperia Z1 Compact

در طراحی و نوع ساخت این گوشی، سونی هیچ تغییری نسبت به Z1 ایجاد ننموده. کاملا با همان استاندارد و همان کیفیت که البته توانسته بود عنوان برترین کیفیت ساخت در سال 2013 را هم از ما در ویدئوی برترین گوشی‌های هوشمند دریافت نماید. با وجود یک قاب فلزی در دور تا دور گوشی، حس یک گوشی سطح بالا و بسیار با کیفیت به کاربر منتقل می‌شود، که البته از وزن نسبتا زیاد دستگاه هم نمی‌توان چشم پوشی نمود. سطح کاملا مسطح گوشی ، باعث می‌گردد که برداشتن آن از روی سطوح صاف مانند میز کمی مشکل باشد.

همان طور که میدانید، سونی تقریبا تنها کمپانی ایست که مشغول ساخت گوشی‌های سطح بالا با توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب است و این کار را از سال گذشته آغاز نموده. با تجربه ای که سونی در این زمینه کسب کرده، خوشبختانه هر روز از روز قبل حرفه ای تر شده و بهبودهایی را در طراحی گوشی اعمال می‌کند.
یکی از این بهبودها، عدم وجود درپوش برای جک 3.5 میلی متری صدا در این گوشیست که ما را بسیار خوشحال نمود. اما دیگر درگاه‌ها و شکاف‌ها همه توسط درپوشی محافظت می‌شوند، که می‌توان امیدوار بود سونی کم کم همه درپوش‌ها را حذف کند.

اما بر روی لبه های گوشی چه خبر است؟ ترتیب و چیدمان کلیدها بر روی این گوشی مقداری تغییر کرده.

لبه سمت راست گوشی، تقریبا توسط کلیدها و شکاف‌های مختلف پر شده، به ترتیب از بالا به پایین شاهد کلید پاور با همان طراحی Xperia Z، کلید کنترل صدا، کلید شاتر دوربین و نهایتا شکاف اتصال بند به گوشی هستیم.

 

 
بر روی لبه روبرویی یعنی سمت چپ، می‌توان درگاه microUSB و شکاف microSD، محل اتصال گوشی به داک و نهایتا شکاف سیم کارت را مشاهده نمود.
 
لبه بالایی میزبان جک 3.5 میلی متری صداست

 

و بر روی لبه پایینی هم، فقط یک بلندگوی بزرگ با ساخت بسیار عالی دیده می‌شود.

 

همان طور که گفتیم به غیر از جک 3.5 میلی متری هدفون، همه شکاف‌های دیگر گوشی توسط درپوش، پوشانده شده‌اند.

 

قاب پشتی بسیار صیقلی Xperia Z1 هم که از جنس پلاستیک است، پذیرای دوربین به همراه فلاش و یک لوگوی سونی است که نمای پشتی گوشی را کاملا زیبا ساخته. جالب اینکه کاملا مشابه قاب شیشه ای برادر بزرگ ترش یعنی Z1 به نظر میرسد.


اما ابعاد این گوشی 127×65 و قطر آن هم 9.5 میلی متر است که حدود 137 گرم نیز وزن دارد. با وجود این ابعاد، می‌توان این گوشی را رقیب مستقیم آیفون 5s دانست. جالب اینکه با وجود یک صفحه نمایش 4.3 اینچی، تقریبا این گوشی ابعادی مشابه iPhone 5s را داراست. فقط مقداری از آیفون قطور تر و مقداری هم سنگین‌تر است.
برسیم به یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌ها، یعنی مقاومت گوشی در برابر آب ! این قابلیت که توسط گواهینامه IP58 تضمین شده، گویای مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب تا عمق 1 متر و تا 30 دقیقه است. البته فقط در مورد آب نیست، بلکه مقاومت گوشی در برابر نفوذ گرد و غبار و شن هم ضمانت می‌شود. مسلما، ضد آب بودن گوشی یک مزیت کاربردیست، اینکه بتوانید با خیال راحت زیر دوش آب هم به پیامک ها و تماسهایتان جواب دهید، و یا پس از شستن دست مجبور نباشید ابتدا خوب دستهایتان را خشک کنید و سپس به تماس ورودی پاسخ دهید، نیازیست که به صورت روزمره با آن مواجه می‌شوید و با این گوشی خیالتان راحت است.



به همه این‌ها، امکان استفاده از گوشی در استخر، دریا، زیر باران، نواحی مرطوب و البته کویری را هم اضافه نمایید که برای افرادی که در این نواحی زندگی می‌کنند، یک مزیت بزرگ محسوب می‌گردد. تنها مورد آزار دهنده، کم شدن حساسیت صفحه نمایش بعد از خیس شدن است، که در هنگام ثبت عکس در زیر آب و یا حتی خارج آب در حالت خیس، کار را کمی مشکل می‌نمود. اما در کل، مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب یک مزیت خوب برای گوشی ایجاد می‌نماید. در مجموع، پس از دیدن Z1 Compact باز هم به منطق کوچک‌تر بودن گوشی برای کار با یک دست با آن پی بردیم، چرا که کار با Xperia Z1 Compact با همان قدرت و امکانات Z1، ولی مقداری کوچک‌تر، برای ما بسیار لذت بخش تر بود.
اما سخت افزار این گوشی همان‌طور که گفتیم کاملا مشابه Z1 است. چیپ ست موجود بر روی Z1 Compact یک چیپ ساخت کمپانی کوالکام با نام Snapdragon 800 است که پردازنده چهار هسته ای از نوع Krait 400 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 330 را شامل می‌شود. همچنین، 2 گیگابایت حافظه رم به این سخت افزار برای عملکرد بهتر کمک می‌نماید. خوب این مشخصات شباهت بسیاری به دیگر غول سونی یعنی Xperia Z Ultra دارد. اما عملکرد سخت افزاری دستگاه چگونه است؟ نتایج بنچ مارک‌های گوشی همانند Z1، فوق‌العاده بودند تا بتوان این گوشی را یکی از گوشی‌های قدرتمند موجود در بازار تا اوایل سال 2014 دانست. به علاوه، در هنگام کار با گوشی هم می‌توانید به راحتی قدرت آن‌را حس نمایید، واکنش گوشی به دستورات بسیار سریع است و در هنگام کار با آن، مکثی مشاهده نخواهید نمود. همه چیز در دستگاه به خوبی انجام می‌پذیرد و برای استفاده از امکانات فوق‌العاده اندروید، با هیچ محدودیتی مواجه نخواهید بود. به صورت عجیبی، با اینکه سخت افزار این گوشی با Z1 برابر بود، اما ما احساس سرعت بیشتری را در هنگام کار با Z1 Compact به نسبت Z1 داشتیم.
سونی برای Xperia Z1 Compact از 16 گیگابایت حافظه داخلی استفاده کرده که با وجود قابلیت پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی، می‌توان تا 64 گیگابایت دیگر به حافظه گوشی افزود. در ضمن، این گوشی از انواع راه های ارتباط با شبکه جهانی اینترنت مانند 4G، 3G، GPRS، Edge و البته Wi-Fi پشتیبانی می‌نماید و با وجود فناوری‌های بلوتوث، NFC و DLNA هم می‌توان با دیگر گجت ها تبادل اطلاعات نمود.

یکی از مواردی که در Z1 از آن انتقاد کرده بودیم، شارژدهی باتری آن بود که به نظر مقداری کم می‌رسید. اما در مورد Z1 Compact در مدتی که این گوشی را بررسی می‌کردیم، به شارژدهی مناسب باتری لیتیوم یونی 2300 میلی آمپر ساعتی آن پی بردیم، چرا که فقط دو مرتبه در طول حدود 1 هفته احتیاج به شارژ مجدد پیدا نمود.
خوب اصلی‌ترین ایرادی که به گوشی‌های پیشین سونی تا قبل از Xperia Z1  وارد بود، عملکرد متوسط صفحه نمایش آن بود که از Z1 به بعد، با وجود استفاده سونی از تکنولوژی Triluminous، به طور محسوسی کیفیت صفحه نمایش بهتر شد.



صفحه نمایش اکسپریا زد وان کامپکت یک صفحه نمایش 4.3  اینچیست که رزولوشن 720×1280 پیکسل یا همان HD را ارائه می‌نماید. این رزولوشن و ابعاد، باعث می‌گردد تا تراکم پیکسلی این گوشی 342ppi گردد که عدد بسیار مناسبیت. شاید همه انتظار صفحه نمایشی با رزولوشن Full HD را داشتند، اما به واقع در این ابعاد، تفاوت رزولوشن را احساس نخواهید نمود. در ضمن، این صفحه نمایش می‌تواند تا 16 میلیون رنگ را نمایش دهد و صفحه تاچ آن تا 10 لمس همزمان را درک نماید. تا به اینجا مشخصات آن‌را بیان کردیم که همگی عالی هستند. از نظر کیفیت تصویر باید بگوییم که مجذوب آن خواهید شد. شاید بتوان گفت که از دیدن صفحه نمایش Z1 Compact هم بیشتر از دیدن صفحه Z1 به وجد آمدیم. به هر حال از کمپانی معتبر سونی که از قدیم یکی از سردمداران تکنولوژی‌های صوتی تصویری بوده چیزی غیر از این هم انتظار نمی‌رفت. مشکل محدودیت زاویه دید را نیز سونی در این گوشی تقریبا مرتفع نموده و می‌توان عملکرد صفحه نمایش Z1 Compact در زوایای مختلف را مناسب دانست. چیزی که پیش‌تر در گوشی‌های سونی تا حدودی ناراحت کننده بود. در صورتی که Brightness صفحه نمایش را بالا ببرید، عملکرد صفحه نمایش در شرایط نوری قوی و در زیر نور مستقیم آفتاب هم راضی کننده خواهد بود.سونی در صفحه نمایش این گوشی، از تکنولوژی Triluminous استفاده نموده که به همراه موتور X-Reality، کیفیت تصاویر تولید شده را به طور محسوسی ارتقا داده است. اما هنوز هم رنگ‌های تولید شده توسط این صفحه نمایش، در مقابل صفحه نمایش‌های با پنل IPS یا SuperAMOLED حرف چندانی برای گفتن ندارد و اگر در کنار آن‌ها به صفحه نگاه کنید، رنگ‌ها مقداری مرده به نظر می‌رسند. البته اگر این صفحه نمایش را با گوشی‌هایی مانند Galaxy S4 یا iPhone 5 مقایسه نکنید، از کیفیت آن لذت خواهید برد. با همه این‌ها، در نهایت ادعای سونی بر ارتقای محسوس کیفیت صفحه نمایش این گوشی را تایید می‌کنیم.

اما می‌رسیم به نرم افزار این گوشی که شامل سیستم عامل و غیره می‌شود. سیستم عامل موجود بر روی Z1 Compact نسخه 4.3 یا JellyBean از سیستم عامل موفق اندروید می‌باشد. بر روی مدل پیشین نسخه 4.2 از ابتدا وجود داشت، اما سونی به طور پیش فرض از نسخه 4.3 برای Xperia Z1 Compact استفاده نموده. این نسخه به روز از اندروید باعث می‌گردد که کاربران گوشی از سرعت و عملکرد بسیار بهتری برخوردار باشند، چرا که با وجود سخت افزار عالی این گوشی، نسخه جدید اندروید نیز بر روی آن وجود دارد و از اکثر اپلیکیشن های موجود برای اندروید پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری هم  همان رابط کاربری ساده و بی آلایش سونی است که پیش‌تر بر روی گوشی‌های این کمپانی دیده بودیم.


در واقع، رابط کاربری این گوشی با مدل بزرگ‌تر تفاوت خاصی ندارد. اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب نمود، نحوه آنلاک نمودن گوشی بود که به زیبایی و با کشیدن انگشت از بالا به پایین و یا بالعکس صورت می‌پذیرفت. این رابط یکی از ساده‌ترین و  کاربر پسندترین رابط های موجود بر روی گوشی‌های هوشمند است، با اینکه در بین زیباترین ها قرار نمی‌گیرد. همه برنامه های مورد نیاز و پر مصرف‌تر خیلی دم دست و سر راست هستند و دستیابی به آن‌ها به راحتی صورت می‌پذیرد. همچنین Small Apps که پیش‌تر بر روی چند گوشی دیگر از کمپانی سونی قرار داشت، بر روی این گوشی نیز وجود دارد. هنگامی که کلید مالتی تسک را انتخاب می‌کنید، علاوه بر لیست آخرین برنامه های اجرا شده، تعدادی برنامه در نوار پایینی وجود دارند (مانند ماشین حساب، دفترچه یادداشت) که با انتخاب آن‌ها، برنامه مورد نظر به صورت کوچک شده اجرا می‌شود و شما می‌توانید همزمان با کارهای دیگر، همیشه این برنامه را بر روی صفحه خود همراه داشته باشید. به طور مثال شما می‌توانید هنگام تماشای ویدئو، برنامه دفترچه یادداشت را به صورت کوچک شده بر روی صفحه خود قرار داده و نوت برداری کنید. با اینکه این قابلیت همه برنامه‌ها را شامل نمی‌شود، اما قابلیتی بسیار به درد بخور است. اما Z1 Compact  یک مالتی مدیا پلیر بسیار خوب نیز هست.



 با وجود صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت آن، می‌توانید فیلم‌های خود را در آن نگاه کنید و نهایت لذت را ببرید. در ضمن، وجود موزیک پلیر Walkman بر روی آن، باعث می‌گردد که کیفیت پخش موزیک نیز در این گوشی فوق‌العاده باشد. کیفیت بلندگو هم با اینکه مانند Z1 فوق‌العاده نیست، اما رضایت بخش است. به هر حال هیچ کس انتظار ندارد با بلندگو های یک گوشی بتواند یک جشن را اداره کند!



حال به یکی از قابلیت‌های مهم دستگاه می‌رسیم، یعنی دوربین 20.7 مگاپیکسلی آن که سونی بسیار روی آن تبلیغ نموده است ! این دوربین دارای سنسور Exmor RS می‌باشد که برای Xperia Z1 تولید شده بود و بر روی این گوشی نیز قرار گرفته. همچنین، سایز سنسور هم که 1 / 2.3 اینچ است، تفاوت زیادی را در عملکرد دوربین ایجاد خواهد نمود، چرا که بزرگ‌تر شدن سایز سنسور به معنای دریافت نور بیشتر و در نتیجه، ثبت عکس‌هایی شفاف‌تر خواهد بود. پردازشگر تصاویر در این گوشی، BIONZ نام دارد که در کنار لنز بسیار واید G و همچنین دیافراگم f/2.0، دوربین این گوشی را چیزی شبیه به دوربین‌های دیجیتال کامپکت سونی کرده است. البته در حالت اتوماتیک این دوربین عکس‌ها را با رزولوشن 2160×3840 پیکسل ثبت می‌نماید که در ابعاد 8 مگاپیکسلی هاست، اما در مود دستی، ابعاد تصویر به 3936×5248 پیکسل افزایش می‌شود و به همان 20.7 مگاپیکسل می‌رسد.



 در عکس‌هایی که با این گوشی گرفتیم، تقریبا در اکثر آن‌ها مود دستی نتایج بهتری را از مود اتوماتیک ارائه کرد. در واقع، مود اتومات آن آنقدر عکس‌های معمولی‌ای ثبت کرد که شک کردیم ممکن است طرز کار با آن را یاد نگرفته‌ایم! به هر حال پس از قرار دادن دوربین بر روی حالت تنظیمات دستی، نتایج بهتری حاصل شد که البته باز هم در حد چنین دوربینی، رضایت بخش نبودند. عکس‌ها نویز زیادی دارند و رنگ‌های ثبت شده هم مقداری مرده به نظر می‌رسند.



اما رابط کاربری دوربین از امکانات خوبی برخوردار است. تنوع حالت‌های عکاسی مانند اتوماتیک، دستی، تایم شیفت، پانوراما و افکت‌های واقعیت افزوده، همه و همه امکانات مناسبی هستند که برای این دوربین قرار داده شده. برای مثال، با انتخاب حالت تایم شیفت، دوربین بیش از 60 عکس را در 2 ثانیه ثبت می‌نماید که نیمی از آن‌ها قبل از فشردن کلید شاتر ثبت می‌شوند و می‌توانید بهترین عکس را انتخاب کنید. در مود AR Effect هم، قادر خواهید بود تصاویری که در دوربین موجود هستند و البته اکثرا مقداری فانتزی هستند را بر روی تصویر انتخابی خود که عکاسی نموده‌اید، قرار دهید و یک عکس با تصاویری افزوده شده تولید نمایید. البته مود Info-Eye هم وجود دارد که به کمک آن، می‌توان از یک سوژه عکاسی نمود و دوربین به جستجو در مورد آن در اینترنت خواهد پرداخت که در ایران چندان نتایج دقیقی به دست نمی‌آید. در ضمن، با انتخاب حالت افکت‌های تصویری، قادر خواهید بود از چندین افکت موجود برای ثبت عکس نیز استفاده نمایید.
این دوربین قادر است با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری نماید، همچنین دوربین دوم گوشی هم که یک دوربین 2 مگاپیکسلیست، قابلیت فیلم برداری با همین رزولوشن و سرعت را داراست که برای انجام مکالمات تصویری، کیفیت بسیار خوبیست.


در کل، دوربین این گوشی هم مانند دوربین HTC One و یا حتی دوربین‌های خانواده لومیا نوکیا، بیش از اندازه بزرگ نمایی شدند، چرا که در برخی عکس‌ها معتقدیم حتی کیفیت عکس‌های ثبت شده با این دوربین، معمولی‌تر از انتظار ما بود و نمی‌توان این‌گونه تصور کرد که با خرید این گوشی، از خرید یک دوربین دیجیتال بی نیاز می‌شوید. در واقع، کیفیت عکس‌های این دوربین را نیز مانند دوربین دیگر اسمارت فون های سطح بالا و نه چندان بهتر میدانیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:سونی z1,عکس های جدیدسونی ,گوشی جدیدسنی z1,عکس های جدیدسونی z1, ] [ 15:43 ] [ mohammad ]
[ ]